Sobota 20. října 2018
Vložil vlisni.cz on April 30, 2018
Ilustrační foto (zdroj: pixabay.com)

Blíží se zavedení Zóny 30 na prvním rozsáhlejším území Líšně, a to v oblasti rodinných domů mezi ulicemi Šimáčkovou a Novolíšeňskou. Konkrétní parametry zóny, zejména fyzické bariéry, však zůstávají k dořešení.

Jako zastupitel, který podporoval realizaci propojky mezi Chmelnicí a Markovičovou, jsem se zajímal, jak místní obyvatelé změnu dopravy po několika měsících provozu vnímají. A současně se ke mně dostaly stížnosti na překračování přiměřené rychlosti v úzkých ulicích staré zástavby, které byly adresovány i radnici. Proto jsme se domluvili s místostarostou pro oblast dopravy, panem Milošem Freibergem, a 27. března zorganizovali veřejnou debatu na tato témata. Navíc jsme s kolegou Tomášem Hložánkem udělali anketu na ulicích Chmelnice, Markovičova a Bylinková, abychom zjistili názory reprezentativního vzorku občanů mimojiné na možné zavedení Zóny 30.

Zklidněním dopravy v oblasti však bylo nejdříve diskutováno s odborem dopravy magistrátu i v líšeňské komisi dopravy. Odborníci doporučili zřízení Zóny 30 proto, že je méně nákladné a také omezující než např. Obytná zóna, která vyžaduje rychlost 20 km/h a parkování pouze na vyhrazených místech. Na veřejné debatě i v anketě se většina veřejnosti (asi 2/3) vyslovila pro omezení rychlosti tímto způsobem. A pouze pětina byla proti snižování rychlosti. Je ovšem pravda, že v těchto ulicích je zpomalení asi nejvíce potřeba, protože jsou úzké a nepřehledné.

Rozdílné názory jsou ovšem na opatření, která mají zónu vynutit. Menší část, asi 30%, požaduje vybudování retardérů. Tito lidé vesměs nevěří, že by se omezení dalo jinak vymoci. Většina, do které se řadím i já, si však retardéry nepřeje. Domnívám se, že retardéry přinášejí spoustu nepříjemností a měly by být až poslední možností. Jsou hlučné, způsobují znečišťování životního prostředí a jsou také drahé. Navíc se mi obecně nelíbí princip, kdy je většina slušných lidí omezována kvůli několika nepřizpůsobivým. Řešení je ostatně více, např. šikany na širších ulicích, a budeme se o nich ještě bavit. Hlavně si však myslím, že bychom nejdříve měli vyzkoušet, jaké dopady bude mít samotné zavedení Zóny 30, a až následně řešit další kroky.

Obecně se dá říci, že zklidňování dopravy v rezidenčních čtvrtích je moderním trendem a tato konkrétní oblast z hlediska velikosti i charakteru zástavby splňuje doporučení odborníků i metodiku Brněnských komunikací pro zavádění těchto zón. Zklidňování by však nemělo být zaměňováno za tupé vytváření bariér pro dopravu, které je negativní jak pro řidiče, tak i obyvatele dotčených míst.

 Martin Příborský, zastupitel a předseda ODS Líšeň

Kategorie: 

Komentáře

Když už jste si tu zavedli proti vůli obyvatel propojku, místo abyste udělali podle slibů přípojku z vrchu, řešte situaci. Nebo by vám developer, který vaším krokem ušetřil miliony, mohl pro obyvatele Bylinkové zakoupit knížky o toleranci a slušném chování.

A propojku z vrchu sliboval kdo? Já vím jen o provizorní panelové silnici na Novolíšeňskou, která měla být používána pro náklaďáky v době výstavby. To stavební firmy často porušovaly a jezdily přes Chmelnici, na což jsme si stěžovali. Ale o trvalé propojce mi není nic známo. A pokud ji někdo sliboval, tak to asi nebylo v souladu s přáním obyvatel - většina lidí, se kterými jsem mluvil, se naopak bojí, že by taková propojka přivedla i tranzitní dopravu.

Starosta na jednom ze sezení. Stejně jako prohlašoval (ještě než se začal ohánět peticí), že se propojka Markovičovy a Chmelnice nechystá. Ale ono je asi těžko čekat, že by z radnice v tomto personálním složení zněla stejná "pravda" dvakrát.

Já sice v této části nebydlím,ale protože tak asi jednou týdně vozím staré tetě nákup,tak tu propojkou vítám a tvrdím, že se tam snad ani vyšší rychlostí než 30 jet beztak nedá.Markovičová je ucpaná auty tak, že člověk má co dělat aby tam neurazil zrcátka, kór když tam stávají minimálně dvě dodávky.....

Nevím, co si mám myslet o panu Příborském, který na mnoha zasedáních zastupitelství bojuje za práva developerů (posledně to byla Impera), a pak navrhuje řešit problémy s dopravou snížení rychlosti, když základní problém je absence boje s developery (zahušťování zástavby). Každý staví všude, kde může a když se starosta (výše v příspěvcích osočovaný) ozve, tak je zastupiteli jako je p. Příborský napadán, že nebojuje za zájmy Líšně. To je opravdu možné jen v líšeňském "Kocourkově"......aspoň vím koho volit a koho ne p. Příborský!

Pane Tachovský, asi si mě s někým pletete, protože opravdu nevím, jak přesně bojuji za zájmy developerů a už vůbec ne Impery. Přestože její projekt patří ještě k těm nejrozumnějším. Naopak jsem rozhodně proti zahušťování sídliště stejně jako proti výstavbě jakýchkoliv bytovek ve Staré Líšni. Pokud se má někde v Líšni stavět, tak ať je to někde na poli, např. nad Zetorem, s tím, že i doprava se musí řešit nově a nezatěžovat stávající infrastrukturu. Řešením je nový územní plán a koncepční urbanistické řešení pro takovou novou čtvrť. Pokud jsem někdy podpořil nějakou výstavbu, tak to bylo pro jeden dům dole u Lidlu, což navrhl i pan starosta. :-)

To si děláte srandu? Zrušme pole, lesy ........ příroda pláče! Až nebude co "žrát", tak si dovezeme za drahé peníze odjinud......i to je cesta, ale asi ta Vaše......

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
CAPTCHA
Ochranu proti SPAMU.Odesláním komentáře akceptujete Podmínky ochrany osobních údajů